Thursday, June 2, 2011

Invigilating Exam @ Penang Medical College

Sekarang cuti sekolah, and phone plak rosak, it is the perfect reason to go get a job - isi masa lapang n dapatkan duit untuk fon baru- seingat aku, aku jarang la bercuti dengan penuh lenggang. start dari lepas spm lagi, once aku ada cuti, otak aku akan automatically generate a plan untuk dapatkan duit. Hahaha.. Mata duitan la jugak.. tapi mata duitan in how to obtain money, aku tak tarah dari orang lain tau. Rezeki yang halal la katakan. wuwuwuwu

Balik dari Sungai Petani hari ahad lepas. My job started on Monday. Yeah..barely had enough rest (barely had a rest actually) Kerja n i, akak yang tolong carikan. Kalau aku ni mata duitan, dia pon mata duitan + business minded (so lagi dahsyat!!!) Penang Medical College (PMC) pun only 5 minutes away, plus...the best part is... gaji sehari RM100 n makan ditanggung. Bukannya buat apa pon, just ronda dewan exam and attend to students needs, well...easy money i say!!

Exam Executives of PMC memang baik2 la, ramah and so on. First day ok la, yang tak best nya, semua org ingat akak tu adik aku. Mentang2lah aku tinggi and muka tua..(sedih) . First day jaga paper Surgery. GILA!! tu lah perkataan yang menerangkan exam tu. Exam tu 6 jam direct. Bila tanya kenapa, diorang cakap, semua ni future doctor, or future surgeons, so diorang boleh ambil that kind of pressure. Aku solute habis budak2 ni. Dalam dewan tu, memang kena fully english, almaklumla, semua student final year ni, diorang baru balik dari Ireland setelah kat sana 3 tahun (padahal duk Malaysia bertahun2, lahir kat Malaysia, membesar kat Malaysia!!!)

Paper Surgery diorang sangat mencemaskan and mendebarkan, even aku yang just invigilate terasa ke-tension-an tu. Fuhh!!! Tak silap aku ada 28 page haritu. Setiap page ada limit masa. Satu page ada yang 3 minit, 5 minit 8 minit and 2 minit. Siap pakai timer lagi, lepas habis 2 minit for instance, diorang terus kena hantar, takde nak check2 balik or nak jawab soalan lain dulu. Aku tengok soalan dia ada la gambar x-ray, gambar anak tekak yang bengkak (anak tekak la kot) and macam2. Silap ke ape ke, memang tak leh nak ubah, so diorang kena jawab betul2. Aku yang jawab math ni, rasa macam susah, tapi aku boleh get back to that question later kalau tak tau jawab. Now i know kenapa tulisan doktor buruk, masa yang singkat camtu, memang takda masa nak tulis cantik2.

2nd day, jaga paper Medicine. Ni pun sama gak, tension macam paper Surgery. Tapi harini aku pon tension sebab ada Ah Po mana nak tunjuk bagus lak. Dah la kalut semacam and descriminate orang lain yang dia bajet low standard. Dekat semua invigilator, dia buat pandang sebelah mata ja, senyum pon taknak. Tapi kat bakal2 doktor n para doktor tu, mak ai..bukan setakat senyum, berpeluk bagai, peluk bahu and so on. Two-faced granny!!! Nyampah aku. Even Miss Sharla yang head of Exam Unit to pun ramah bukan main, Miss Nancy yang Exam Exec tu pun baik, ko yang setakat Exam Asst tu plak nak berlagak. Huhuhu.. Tapi tak jejas pun, setakat Ah Po tu, sey la lei!!!

Jumaat ni jaga last paper, tak tahu lagi keja macamana, tapi keja separuh hari ja. Or to be exact, keja 4 jam ja, tapi dapat RM50, bahagianya hidup...

No comments:

Post a Comment