Friday, January 27, 2012

New School....

Sesampainya aku kat Penang pada 16hb Jan yang lepas, aku terus ke PPD untuk mintak jadi GSTT the very next day. Kenapa ku rushing?? Sebab GSTT kan dibyar ikut hari bekerja, so kalau masuk pas raya cina, rugi la, lagipun masuk keje seminggu je, pastu cuti seminggu balik. Pergi PPD and the lady at the counter said "Pergi jumpa En Rafee, ada kosong". Apa lagi, menonong gi jumpa En Rafee an voila~~~ I'm a teacher at SMK Padang Polo.


SMK Padang Polo ni sekolah yang semua pelajar nya perempuan except for kelas Pendidikan Khas la. Student dia super duper baik sampai aku rasa a bit boring. Pelajar2 kat sini memang baik cuma menurut cikgu2 lain, masalah utamanya ialah malas. Sekolah baru tmpat aku mengajar ni terletak dekat je ngan sekolah lama aku, iaitu SMK (P) St George. Perjalanan tak sampai 5 minit pun. Macam haritu, aku habis seklah pukul 3.10pm, tp by the time 3.20pm, aku dah siap salin baju and dah makan nasik kat umah. Haha!!!

(1) tu rumah aku and (2) tu sekolah tempat aku mengajar. Aku guna jalan biru tu sebab aku drive and jalan kat situ jalan sehala, kalau tak jalan kaki je guna arah bertentangan. Saja manja nak drive gak!!!

Belanja makan pulak, murah sangat, aku tak pernah pulak makan lebih dari rm3 sehari. Hahaha.. Jimat sesangat. Lunch kat umah je, takpun drive ler jalan-jalan cari makan, bukannya aku tak familiar ngan tempat ni. Cikgu2 dia ramai yang bujang and mesra2 cikgu kat sini. Layanan memang nampak ketara sangatlah berbanding masa kita jadi pelatih dulu. Cikgu2 lain pandang sebelah mata je. Sekarang ni, cikgu2 lain, hormat je. Pengetua pun ramah. Siap sembang2 lagi masa nak punch out. Walaupun aku ni newbie and the youngest teacher kat situ, aku lah yg selalunya pertama sekali yg tercangak kat mesin punch tu. hahaha....

Ok, walaupun sekolah ni adalah dream school aku, satu yang aku kurang berkenan ialah, waktu persekolahan kat sini lama sangat. Isnin & Selasa balik pukul 2.30pm, Rabu pukul 3.10pm, Khamis pukul 1.50pm and Jumaat 12.30pm. Dulu masa kat sekolah lama, fix je, Ahad sampai Khamis balik 2.00pm. Aku pelik kat sekolah ni cikgu and student balik sama waktu, which we all know that, kalau balik pukul 12.30, by the time 12.40 there is no teachers left kat sekolah and sapa yang nak bertanggungjawab kat student2???. Heeee...

To all my friend yang still hunting for jobs... Good luck peeps and never give up!!!!

No comments:

Post a Comment